Hedy d’Ancona, grande dame van de vrouwenemancipatie is ook altijd zeer betrokken bij de kunsten. Als bestuurder - wat zij voorheen als minister van Volksgezondheid, Welzijn en Cultuur op het hoogste niveau was - maar ook persoonlijk. Engagement sprak uit haar openingsspeech waarin zij het initiatief van dNP roemde en sprak van een succes vanwege de gegroeide belangstelling ten opzichte van de vorige aflevering. En dat, memoreerde ze, terwijl kunstenaars van nu juist vaak te maken hebben met moeilijke omstandigheden, met onbetaalbaar geworden ateliers en expositieruimten bijvoorbeeld vanwege de onstuimig gestegen grondprijzen.
Daarom fantastisch, sprak zij, dat op deze prachtige locatie ‘het portret’ centraal kan staan. Portretten in opdracht, portretten als bron van inspiratie. En zelfportretten. Gemaakt om het ambacht te perfectioneren, om niet alleen de perfecte afbeelding onder de knie te krijgen, maar ook het eigen innerlijk, het privédomein. “Die combinatie is het fascinerende van het portret: de gelijkenis van de buitenkant en de onthulling van de binnenkant”, aldus d’Ancona. Wat ze nog illustreerde met een anekdote van Aatje, haar recent overleden geliefde, de Amsterdamse kunstenaar Aat Veldhoen.
Een pleidooi voor een op te richten Nederlands Portretmuseum bewaarde ze tot slot. Bij een recent bezoek aan de National Portrait Gallery in Londen zag ze een fantastische verzameling van beelden, schilderijen, tekeningen en foto’s. “Portretten van bekende Engelsen, waarmee je kennis maakt op een kunstzinnige en diepzinnige manier.” Waarbij ze bedacht dat jonge mensen en nieuwkomers via zo’n instituut goed kunnen kennismaken met de cultuur van een samenleving. Waar ze de vraag aan koppelde: “Waarom hebben wij dat niet?” En voegde ze daaraan toe: “Misschien en hopelijk is de dNP een eerste stap op weg daarheen.” Voor ze daarop de tentoonstelling opende brak het applaus los.
‘Het Portret’ in Slot Zeist duurt tot en met 17 november. Zie ook: http://www.slotzeist.nl/