Even voorstellen: de leden van de jury met een korte profielschets
De Jury van de Nederlandse Portretprijs 2025 is bekend !
31-10-2024

Ton Geerts (voorzitter)  is senior conservator moderne en hedendaagse kunst bij het RKD– Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis. Hij is gespecialiseerd in beeldende kunst over de periode 1960 - 1980 en heeft diverse publicaties op zijn naam staan op gebied van moderne en hedendaagse kunst. Na zijn studie Kunstgeschiedenis en Archeologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht werkte hij onder andere voor het Bilderdijk-Museum en de KNAW. Van 1998 en 2009 was hij als conservator moderne kunst verbonden aan het Rijksmuseum Twenthe in Enschede.

Over portretkunst schreef Geerts onder andere ‘Verschijnen en verdwijnen: identiteit en zelfportret als artistiek medium’, in: Mirjam Westen e.a., Spiegeloog: het zelfportret in de Nederlandse kunst 1900-2015, Arnhem2015.

 

Josien Beltman is conservator hedendaagse kunst bij het Rijksmuseum Twenthe in Enschede. Zij studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na haar cum laude afgeronde studie werkte ze voor diverse kunstinstellingen als docent, curatoren tekstschrijver voordat zij verbonden raakte aan het Rijksmuseum Twenthe - sinds 2016 in haar huidige functie. Sinds 2018 is zij bestuurslid van het Cultuurfonds Overijssel. 

 

Bülent Evren is beeldend kunstenaar en kunstadviseur. Na een studie literaire filosofie in Istanboel en een verblijf in Parijs deed hij een masteropleiding bij Ateliers ’63 te Haarlem. Hij werkt in Amsterdam waar hij een atelier heeft. Hij laat zich bij zijn werk onder meer inspireren door mythologische figuren. Hij schildert voornamelijk met olieverf op aluminium platen, die hij in specifieke vormen snijdt. Zijn werk is te zien in solo en groepsexposities en is opgenomen in collecties van musea. Hij geeft les en was meermaals gastdocent aan de Rietveld Academie. Hij is (mede) organisator van diverse tentoonstellingen en kunstprojecten. Sinds enkele jaren is hij voorzitter van Beoordelingscommissie van Arti & Amicitiae en organiseert jaarlijkse Update - Nieuwe Leden tentoonstellingen en Arti Salons. 

 

Tonko Grever studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit van Leiden. Jarenlang was hij directeur van het bekende Museum Van Loon in Amsterdam. Hier organiseerde hij veel succesvolle tentoonstellingen met portretten waaronder ‘De László in Holland’, ‘Thérèse Schwartze’ en ‘Het pastelportret in Nederland’. Hij is nu als cultureel ondernemer werkzaam waaronder het nieuwe Luther Museum in Amsterdam. Tevens heeft het bestuur van Stichting Grachtenfestival Tonko Grever aangesteld als directeur van Het Grachtenfestival.

 

Sophie van Steenderen is conservator bij Stadsmuseum Harderwijk en van de dependance daarvan: het Marius van Dokkum Museum. Zij studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, afstudeerrichting Nieuwste Tijd. Ze was ruim 15 jaar werkzaam als docent kunstgeschiedenis. Sinds 2017 is Van Steenderen verbonden aan Stadsmuseum Harderwijk waarvoor ze onder andere tentoonstellingen samenstelt over moderne en hedendaagse Nederlandse kunst. De afgelopen jaren maakte zij tentoonstellingen met werk van de schilders Jan van Heel en Harmen Meurs, van landschapsfotograaf Saskia Boelsums, van fotograaf en schilder Jitske Schol en van beeldhouwer Natasja Bennink. Over het oeuvre van Bennink verscheen in 2022 een publicatie waarvoor zij de tekst schreef. 

 

Sandra Thie is een kunstschilder en tekenaar, gespecialiseerd in portretten.

In de portretten heerst een stilte en het evenwicht van een schilder die zich richt op de essentie. De portretten worden gekenmerkt door een directheid en de gave om meer dan alleen uiterlijkheden te registreren. Sandra Thie is lid van het Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio in Den Haag. Zij was prijswinnaar 2D van de portretprijs 2021.

 

Sanne van Tongeren is beeldhouwer en woont en werkt in Amsterdam. Ze heeft gestudeerd aan The Florence Academy of Art en maakte tot 2018 deel uit van het docententeam van het reguliere programma. In Amsterdam richtte ze een klassieke beeldhouwacademie op: Figura, Dutch Academy of Figurative Sculpture. De academie biedt een tweejarige opleiding voor de ‘complete sculptor’, waarin studenten zich in alle disciplines (boetseren, tekenen en anatomie) verdiepen en ontwikkelen. Zowel in het complete programma als in avondprogramma en workshops wordt hoofdzakelijk naar levend model gewerkt.  Naast haar werk als academiedirecteur en docent, geeft Sanne lezingen en workshops in Amsterdam en in Florence. Haar werk als beeldhouwer ziet ze als een studie naar tijd. In moderne dans vindt zij haar inspiratie. ‘Ik ben beeldhouwer, omdat ik niet dansen kan.’

 

 

 

Nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de online nieuwsbrief over de Nederlandse portretkunst.

* Verplicht veld

Steun ons

Draagt u de Nederlandse portretkunst ook een warm hart toe? Graag nodigen we u uit met een donatie onze projecten te ondersteunen. Kleine bedragen zijn ook van harte welkom. Wanneer u ons steunt door middel van een schenkingsovereenkomst, kunt u tot de helft van uw bijdrage terugkrijgen van de Belastingdienst. Klik voor meer informatie op de knop hieronder.

Word donateur

Top